Statistika: kütuseaktsiisi mitte tõstmine tõi vedajatele sisse seitse korda rohkem tulu

Novembris tegi riigikogu otsuse ära jätta 2022. aastaks planeeritud diislikütuse aktsiisitõus. Statistikaameti väliskaubanduse statistika näitab, et tänu madalamale aktsiisile on maanteevedude sektor teeninud riigile kolme kuuga 7 korda rohkem tulu, kui on olnud sektori viimase nelja aasta keskmine tulu kõrgema aktsiisi juures.

Kolmandas kvartalis oli veonduse ja laonduse tegevusala panus riigi 8,6 protsendi SKP kasvu juures 1,05 protsendipunkti. Kõige rohkem panustas ehitussektor 1,33 protsendipunktiga. Sellist osakaaluga ei ole Eesti veondus ja laondus SKP kasvu varasematel aastatel panustada suutnud. See on tõeline edulugu ja järjekordne kinnitus juba kolmandat kvartalit järjest, et riigi otsus kütuseaktsiis tõstamata jätta, oli õige.

Eesti veondus on aastaid pidanud riigiga dialoogi ja selgitanud, et selle sektori vaieldamatult kõige olulisem kulu on kütus ja juhul kui riik loob konkurentsivõimelise olukorra meie naaber riikidega, siis suudab Eesti veondus näidata suurepüraseid tulemusi ja panustada rohkem riigi eelarvesse, nii täiendava kütuse aktsiisi, kui ka tööhõive maksude näol. Viimased kolm kvartalit on tõestanud, et sektor on ajanud õiget asja ja on heameel, et tänane Valitsus kuulab sektori ettevõtjaid, usub nende tarkusesse ning teeb riigimehelikke otsuseid, et Eesti majandus oleks konkurentsivõimeline. Kõige rohkem panustas ehitussektor 1,33 protsendipunktiga.

„Äsja avaldatud andmed näitavad, et riigikogu otsus oli igati hea ja täname neid selle eest. Riigi õiged aktsiisipoliitilised otsused on aidanud Eesti veondussektori konkurentsipositsiooni parandada ning üle pika aja suudame omaenda riigipiiride sees konkureerida edukalt välismaiste vedajatega ja Eesti vedajate osakaalu läbi selle pidevalt kasvatada. Lisaks sellele, et Eesti vedajad on saamas tagasi varem kaotatud äri, tagab see keerulisel ajal ka siseriiklikult suurema sisejulgeoleku, toit poelettidel ei sõltu välisvedajate siinolekust ja suudame sõltumatult majanda nad isegi välja puksida,“ märkis Eesti Logistika ja Ekspedeerijate Assotsiatsiooni (ELEA) juhatuse liige Herkki Kitsing.

Statistikaameti hiljuti avaldatud II kvartali maanteetranspordi veosemahtude numbrid näitavad, et veosemahud kasvasid 26 protsenti, sh veosed siseriiklikel vedudel lausa 38% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. „See näitab selgelt jätkuvat trendi, et kodumaised vedajad suudavad edukalt konkureeridapakkuda paremaid hindu, kui välismaised konkurendid, välismaiste konkurentidega, kes vallutasid kõrge aktsiisi ajal meie turuviisid meie vedajatelt kõrge kütuseaktsiisi aastatel leiva laualt,“ selgitas Kitsing.

III kvartali andmete järgi oli perioodil teenuste ekspordibilanss 509 miljonit eurot, millest maantee kaubavedu tegi 12 protsenti ehk 61 miljonit. Sealjuures oli identifitseeritavatest sektoritest suurem vaid ehituse positiivne ekspordibilanss 74,2 miljoniga.

„Kuigi eelmise aasta veosemahtude statistikat mõjutab tugevalt ka ilmselt koroonaviiruse piirangud, siis võrreldes 2021 II kvartali numbreid viiruse eelse ajaga on meil ikkagi arvestatav tugev 14%-line kasvtõus. KEhk siis kõik praegused tulemused vastavad ELEA prognoosidele eeldusega, et aktsiisitõusu ära jätmise otsus tehakse, mis said tehtud võttes arvesse, et Valitsus jätab kütuseaktsiisid konkurentsivõimelisele tasemele. Tunneme uhkust, et üheskoos Valitsusega jõudsime lahenduseni, mis tagab Eesti veondusele konkurentisvõimelise ärikeskkonna,“ lausus Kitsing.

Diislikütuse aktsiis tõsteti Eestis Euroopa Liidu üheks kõrgeimaks 2016. aastal, mille järgselt tõmbus Eesti veondussektor kokku keskmiselt 12 protsenti aastas. Möödunud aasta mais langetati koroonakriisi mõjul aktsiis ajutiselt normaalsele tasemele tagasi, kuid see pidi taas endisele tasemele tagasi tõusma tuleva aasta kevadel. Novembri lõpus otsustas riigikogu, et jätab kavandatud diislikütuse aktsiisitõusu siiski ära.

Loe ka:

Logistikauudised:
https://www.logistikauudised.ee/uudised/2021/12/10/statistika-kutuseaktsiisi-mitte-tostmine-toi-vedajatele-sisse-seitse-korda-rohkem-tulu

Postimees:
https://majandus.postimees.ee/7405525/kutuseaktsiisi-tostmata-jatmine-toi-seitse-korda-rohkem-tulu

Pealinn:

https://pealinn.ee/2021/12/10/statistika-toestab-kutuseaktsiisi-mitte-tostmine-toi-sisse-seitse-korda-rohkem-tulu/

Raha Geenius:

https://raha.geenius.ee/rubriik/uudis/riigi-otsus-diisliaktsiis-rahule-jatta-teenis-hoopis-seitse-korda-rohkem-tulu/

Postimees RUS:

https://rus.postimees.ee/7405622/statistika-otkaz-ot-povysheniya-akciza-na-toplivo-prines-v-sem-raz-bolshe-dohodov

Äri Geenius:

https://ari.geenius.ee/rubriik/uudis/logistikafirmad-madalamad-aktsiisid-parandasid-veosektori-konkurentsi/