Kitsing: Transpordifirmade kogukäive langes aasta alguses veelgi
Eelmine aasta sarnases Eesti logistika ja transpordisektoris tervikuna 2023 aastaga, ehk kui aasta algas kogu sektoris optimistlikul noodil, siis aasta teisel poolel jätkus käibelangus, sisendhindade kasv ja erinevate muude mõjutegurite surve. 2025. aasta alguses aga langus jätkus, kirjutab ELEA juhatuse liige Herkki Kitsing.
Aasta 2024 algas iseenesest positiivselt. Müügitulu sektoris kasvas teises kvartalis, jäi seejärel kolmandas kvartalis samale tasemele ning kukkus neljandas kvartalis aasta algusega võrreldavale tasemele. Herkki Kitsingu kommentaar ilmus sel nädalal ilmunud Äripäeva Infopanga Logistika aastaraportis. Täismahus raportit saad lugeda SIIN!
Viide: https://www.stat.ee/et/avasta-statistikat/valdkonnad/energia-ja-transport/transport
Kindlasti tuleks jätkata ka 2+2 teede (kiiremas korras Tln-Pärnu-Ikla) väljaehitamist Ten-T põhimagistraalidel ning suunata sinna juurde täiendavat raha. Kahtlemata ei jäta sektorit mõjutamata ka USA presidendi otsused, mis on tekitamas uusi väljakutseid tollitariifide näol.
Nagu ennustas 2014 aastal ELEA20 raames presenteeritud üks logistikaarengu stsenaarium ( https://www.elea.ee/wp-content/uploads/2023/05/ELEA-brozuur.pdf ) „Elu logistilises tupikus“, siis sinna me olemegi tänaseks jõudnud. Sellest välja saamine vajab ühist sektoriülest pingutust, kuid mitte ainult. Vajame ka stabiilsemat ja konkurentsivõimelisemat keskkonda kus tegutseda ning selleks on vaja valitsuse ja riigi tasemel otsuseid.
Õnneks on selles osas näha esimesi positiivseid märke erialaliitude ümarlaudadele ja koalitsioonilepingu läbirääkimistele kutsumise näol, kuid sellest jääb väheks, vaja on tekitada riigi ja erialaliitude vahel tihedam dialoog, kus teise osapoole ettepanekuid ka tegelikkuses arvestatakse.
„Hea näide“ on riiklikud maksutõusud ja riigi kulupoliitika, mis mõlemad on viimastel aastatel järsult suurendanud ettevõtete maksukoormust negatiivses suunas. Samuti ei tehta erinevate seadusemuudatuste ja sektorit mõjutavate otsuste elluviimisel endiselt piisavaid mõjuanalüüse vaid lähtutakse kas poliitilisest agendast või lihtsalt kõhutundest. See ei pruugi olla aga majandusele just kõige kasulikum lähenemisviis.
ELEA hetketegemistes on fookuses veel kiiremas korras B kategooria elektrikaubikute täismassi tõstmine 3500 kg pealt 4250 kg peale. Samuti vajab lahendamist kõnniteedel ajutise peatumise probleem või tähistatud parkimiskohtade rajamine. Suur roll on ELEA-l ka logistikaalase hariduse jätkusuutlik arendamine, tehes koostööd mitmete Eesti haridusasutustega.
Teate kirjutas Herkki Kitsing Äripäeva Logistika 2024 aasta raportile.
Viide: https://www.logistikauudised.ee/arvamused/2025/09/04/kitsing-transpordifirmade-kogukaive-langes-aasta-alguses-veelgi
Herkki Kitsing
ELEA juhataja