GALERII: kaubavedajad tutvusid peagi Eesti teedele tulevate pikkade autorongidega

Kliimaministeerium saatis kooskõlastusringile eelnõu, mis lubaks järgmisest aastast eriloa alusel Eesti teedele senisest pikemad ja raskemad autorongid. ELEA korraldatud demopäeval tutvustati pikemate autorongide eri versioone, mis peagi Eestis võiks ringi liikuma hakata ning tõdeti, et muutus toob leevendust tervele sektorile, toetab majandust, keskkonda ning tõstab turvalisust teedel. 

Kliimaministeeriumi plaani järgi võiks alates 1. jaanuarist riigi põhimaanteedel liikuda kuni 25 meetri pikkused ja 60-tonnise massiga autorongid (Euroopa moodulsüsteem ehk EMS), mis on senistest autorongidest kuni kolmandiku võrra pikemad. Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) juhatuse liige Herkki Kitsing märkis, et see on juba aastaid oodatud otsus, mis on korduvalt erinevate uuringute ja teiste riikide kogemuste põhjal tõestatud kasulikuna mitmel moel. „Lihtsalt öeldes tähendab see, et vedajad saavad väiksema arvu veokitega ära vedada sama koguse kaupa. Kaks veokit teeb ära kolme senise veoki töö. See vähendab tööjõusurvet, veokeid meie maanteedel, vähem keskkonnareostust, teede kulumist, ohutumat liiklust, suurendab sektori konkurentsivõimet naaberriikidega ning toob kasu kogu meie majandusele,“ sõnas Kitsing.

„Kliimaministeerium saatis seaduseelnõu kooskõlastusringile, mille osas me lähiajal ka oma tagasisidet anname. Loodame, et muudatus võetakse vastu veel käesoleva aasta sees, et meie kaubavedajad saaksid peagi pikemad autorongid kasutusele võtta juba uue aasta algusest,“ lausus Kitsing.

ELEA korraldas ka pikemate autorongide demopäeva, kus ettevõtted said arutleda ja näha eri autorongide versioone, mis peagi Eesti teedel liikuma hakkavad. Ühiselt tõdeti, et kaubavedajate jaoks toob otsus olulise muutuse. „Tavainimesed kohe ilmselt väga suurt vahet ei teegi, kas üks autorong on mõni meeter pikem või mitte. Kõige olulisem tuntav muutus on autorongidest möödasõite tehes, mis võtab siis paar sekundit rohkem aega ja tuleb arvestada, et uuringute järgi oleks möödasõiduks vaja ka kuni 100 meetrit pikemat vaba nähtavust. Samas on pikemad autorongid lubatud sõitma üksnes põhimaanteedele ja need saavad ka eraldi märgistuse,“ ütles Kitsing.

Raplamaa Rakenduslikus Kolledžis Kehtnas 15.10.2025 toimunud ELEA demopäeval esitleti EMS 25,25 m ja 60-tonniseid autoronge mahukaupade veoks ning tutvustati lahendusi 20,75 m ja 60-tonniste autorongide kasutuselevõtuks metsa-, puisteainete ja piimaveol.

Demopäeva galerii:

https://tinyurl.com/2u8u9vp4

Vaata ka 15.10.2025 TV kajastusi:

TV3: https://www.youtube.com/watch?v=dL0iIJOC5Q0

Kanal 2: https://reporter.kanal2.ee/8343421/eesti-teedel-hakkavad-soitma-kuni-25-meetrit-pikad-ja-60-tonnised-autorongid

ETV: https://www.err.ee/1609829856/pikemate-autorongide-teele-lubamine-nouab-pikemaid-moodumisloike